Headlines News :
Home » , » Hindar keraguan elak terjerumus dosa

Hindar keraguan elak terjerumus dosa

Written By Unknown on Sunday, February 10, 2013 | 3:10 PM


Allah menjelaskan menerusi surah an-Nur, ayat 15: "Kamu menganggap ia remeh padahal pada pandangan Allah itu soal besar." 

Nu’man Basyir melaporkan: “Saya mendengar Nabi Muhammad SAW menerangkan: Percayalah perkara yang halal itu jelas. Perkara yang haram pun jelas juga. Antara perkara yang halal dan perkara yang haram, terdapat perkara yang samar. Majoriti manusia tidak dapat mengenal perkara yang samar.” 


Sesiapa menghindari perbuatan yang samar, beliau sudah menjauhkan diri daripada perkara mencemarkan agama dan kehormatannya. Sesiapa yang melakukan perkara samar, beliau sudah terjatuh ke dalam perkara yang haram, ibarat mengembala dekat kawasan larangan, hampir saja ternakan makan di kawasan larangan itu. 


Kawasan larangan Allah 

“Ingatlah, semua raja mempunyai kawasan larangannya. Ingatlah, kawasan larangan Allah adalah perkara yang diharamkan-Nya. Ingatlah, dalam badan manusia ada seketul darah beku. Apabila benda itu baik, baiklah seluruh badan. Apabila ia rosak, rosaklah seluruh badan. Ingatlah benda itu adalah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Anas melaporkan: “Pada suat masa Nabi Muhammad SAW terjumpa sebiji kurma di tengah jalan lalu Baginda berkata: Andai kata saya tidak takut memikirkan ia termasuk dalam benda sedekah, pasti saya makan kurma ini.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Hasan Ali melaporkan: “Saya hafal satu ucapan Nabi Muhammad: Jauhi apa-apa yang meragukan saudara. Beralihlah kepada apa yang tidak meragukan saudara.” (Riwayat oleh Tirmizi. Beliau berkata hadis ini hadis hasan sahih) 
Sumber: Riyadus Solihin Taman Orang Soleh
Share this post :
 
Support : 8Share lah! | ChurpChurp | Gush Ad lah!!
Copyright © 2014. Echo News Portal - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger