Headlines News :
Home » , » Antara Saat Terbaik Untuk Otak Kita

Antara Saat Terbaik Untuk Otak Kita

Written By Zul Fikri on Saturday, February 16, 2013 | 5:56 AM


Banyak yang menduga hanya tenaga atau berat badan yang boleh berfluktuasi selama satu hari. Padahal otak manusia juga mempunyai irama tersendiri dan ada waktu-waktu terbaiknya. Bila-bila masa waktu bernas untuk melakukan aktiviti tertentu? Seperti dipetik dari Health.MSN, ada 8 waktu tertentu yang mana seseorang boleh menjadi bernas dalam melakukan tugas-tugasnya, iaitu:


Jam 7-9 pagi: Saat terbaik untuk meningkatkan semangat dan ghairah

"Waktu itu merupakan saat yang sempurna untuk meningkatkan ikatan dengan pasangan ketika baru bangun tidur," ujar Ilia Karatsoreos, PhD, ahli saraf dari Rockefeller University. Hal ini kerana kadar hormon oksitosin (hormon cinta) berada di tahap tertinggi selepas bangun tidur. Waktu ini merupakan saat yang tepat untuk mengukuhkan hubungan dengan orang-orang yang paling penting dalam hidup. Penyelidik Inggeris menceritakan bahawa kadar oksitosin pada lelaki akan beransur-ansur menurun seiring berjalannya waktu.


Jam 9 pagi hingga 11 tengah hari: Saat terbaik untuk kreativiti

Pada waktu itu otak mempunyai hormon kortisol (hormon stres) yang cukup, sehingga dapat membantu memfokuskan fikiran dan hal ini tidak dipengaruhi oleh usia berapa pun. Saat ini merupakan masa yang prima untuk belajar serta melakukan tugas yang memerlukan analisis dan tumpuan. Kerana itu masanya mengembangkan idea baru, membuat pembentangan atau melakukan brainstorming.


Jam 11 sampai jam 2 siang: Saat terbaik untuk melakukan tugas yang sukar

Penyelidik Jerman menceritakan saat tersebut hormon melatonin (hormon tidur) telah menurun tajam, sehingga tubuh lebih siap untuk melakukan beban projek atau pekerjaan yang sukar dan keras. Namun harus tetap tidak melakukan beberapa tugas secara serentak, kerana akan membuat seseorang kehilangan tumpuan. Kerana itu masanya melakukan pembentangan atau melakukan tugas yang berat yang lain.


Jam 2-3 siang: Saat terbaik untuk berehat

Untuk mencerna makan tengah hari, maka tubuh akan menarik darah dari otak ke perut, keadaan ini akan membuat pengambilan darah atau oksigen ke otak sedikit berkurang yang membuat seseorang jadi mengantuk. Untuk itu cubalah berehat sebentar dari pekerjaan. Jika tetap perlu bekerja dan melawan mengantuk, cubalah berjalan-jalan sebentar, melakukan meditasi atau minum air putih. Hal ini boleh meningkatkan jumlah vaskular dan peredaran sehingga meningkatkan aliran darah ke otak.


Jam 3 siang sampai 6 petang: Saat terbaik untuk kerjasama

"Pada saat sekarang otak akan merasa sangat lelah," ujar Paul Nussbaum, PhD, seorang neuropsikolog klinikal. Kerana itu tak ada salahnya untuk melakukan kolaborasi dengan rakan kerja atau melakukan aktiviti yang berbeza. Walaupun otak tidak setajam waktu sebelumnya, tapi seseorang akan merasa lebih santai dan tekanan tubuhnya juga lebih rendah.


Jam 6 petang hingga 8 malam: Saat terbaik untuk melakukan tugas-tugas peribadi

Diantara jam tersebut, penyelidik mendapati bahawa otak sudah masuk dalam tahap 'penyelenggaraan', iaitu ketika pengeluaran melatonin masih berada di tahap rendah. Tak ada salahnya untuk berjalan-jalan seorang diri atau bersama rakan-rakan, menyiapkan makan malam atau menikmati masa yang berkualiti bersama ahli keluarga.


Jam 8-10 malam: Saat terbaik untuk berehat

Pada saat ini ada peralihan dari keadaan terjaga menjadi mengantuk, kerana kadar hormon melatonin akan meningkat cepat. Sementara itu kadar serotonin (neurotransmitter yang berkaitan dengan semangat) akan memudar. Rubin Naiman, PhD pakar masalah tidur dari University of Arizona s Center for Integrative Medicine menceritakan sekitar 80 peratus serotonin akan dirangsang dari paparan sinar matahari, sehingga jika matahari tenggelam kadar dalam dalam tubuh juga berkurang.

"Pada malam hari ketika otak sudah lelah, merupakan cara terbaik untuk membuat tubuh menjadi santai seperti menonton filem lucu, merajut atau melakukan hal-hal yang boleh membuat tubuh santai atau rileks," ujar Naiman.

Jam 10 malam ke atas: Saat terbaik untuk tidur dan menunda segala kegiatan

Saat ini merupakan waktunya rehat malam dan tidur, tatacara cahaya akan dapat membantu membiarkan otak berehat. Setelah beberapa jam, otak akan siap kembali untuk memulakan aktiviti baru. Usahakan untuk mendapatkan tidur yang cukup sebanyak 7-8 jam, sehingga boleh mendapatkan kesihatan dan tenaga yang optimum di pagi hari.






Share this post :

+ comments + 2 comments

February 16, 2013 at 1:03 PM

CR | Coretan Rizky

thx infonya sangat bermanfaat coment back ia and jangan lupa follow jga untuk mempererat pertemanan di dunia maya http://rizkyadipranata04.blogspot.com/, salam blogwalkin kb20 gan

February 16, 2013 at 1:03 PM

CR | Coretan Rizky

thx infonya sangat bermanfaat coment back ia and jangan lupa follow jga untuk mempererat pertemanan di dunia maya http://rizkyadipranata04.blogspot.com/, salam blogwalkin kb20 gan

Post a Comment
 
Support : 8Share lah! | ChurpChurp | Gush Ad lah!!
Copyright © 2014. Echo News Portal - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger