Headlines News :
Home » , » Antara Blog Dengan Income Tertinggi di Dunia

Antara Blog Dengan Income Tertinggi di Dunia

Written By Unknown on Tuesday, November 27, 2012 | 4:30 PM





Menurut Anda, Seberapa besar income yang boleh diperoleh sesebuah blog? Dan apakah blog boleh dimanfaatkan untuk menghasilkan pendapatan? Pertanyaan semacam ini banyak diajukan oleh orang-orang yang ingin mencari sumber penghasilan sebagai Blogger atau sekadar ingin menyatakan kepada diri bahawa menjadi Blogger itu tidak ada gunanya. Barangkali jawapan pertanyaan ini justeru kembali kepada Anda sendiri. Seberapa besarkah penghasilan yang Anda inginkan dari aktiviti berblog? Anda sendiri yang tentukan. 

Yang pasti, dunia blogging sememangnya menawarkan banyak peluang. Sayangnya, peluang ini masih belum banyak dimanfaatkan. Blog masih dianggap sebatas diary online, atau paling hanya dianggap sebagai blog peribadi yang bersifat personal. Padahal, jika dikelola secara serius dan profesional, blogging boleh membawa keuntungan dan memberikan penghasilan dalam jumlah yang bakal membuat anda terkejut dan.....korang sendiri tahu....
Contoh nyata dari Blogger2 yang berjaya mengaut keuntungan dari blognya antara lain:





TechCrunch pada awalnya hanya dikelola oleh Michael Arrington, seorang pengacara yang juga seorang tech geek. Saat ini, TechCrunch diuruskan oleh sejumlah editor yang bekerja sebagai tim. Niche blog ini adalah teknologi dan starts up. Penghasilan per bulan yang diperoleh TechCrunch adalah $200,000 (atau setara RM 615,195.417) dan terutama bersumber dari iklan-iklan banner. Konon katanya, harga spot iklan selama sebulan di TechCrunch adalah $10,000! (atau setara RM 30,759.771!).



Mashable adalah blog yang dibuat oleh Pete Cashmore, seorang web technology consultant dari Skotlandia dan saat ini diawasi oleh 10 orang editor tetap. Blog dengan tag line “The Social Media Guide” ini membidik niche social media sebagai sasarannya. Berdiri sejak tahun 2005, Mashable kini telah menghasilkan income $180,000 (atau setara RM 553,335.299!) setiap bulannya. Sumber penghasilan utama Mashable adalah dari iklan banner.




PerezHilton adalah blog berita selebritis yang dibuat dan dikelola oleh Mario Lavandeira. Mengambil nama selebriti popular dari Paris Hilton, blog dengan niche entertainment dan mempunyai tag line “Celebrity Juice, Not from Concentrate” ini konon menghasilkan income $140,000 (atau setara RM 430,371.900!) setiap bulannya. Sumber penghasilan utamanya berasal dari iklan banner.






Gothamist adalah blog tentang berbagai sisi kota New York. Dibuat dan dikelola oleh Jake Dobkin, blog dengan tag line “New York City News, Food, Arts and Events” ini banyak mendapat income dari iklan PPC. Per bulan, pengdapatan Gothamist ditaksir mencapai angka $80,000 (atau setara RM 245,700.245!).




Blog ini, sesuai namanya, dimiliki dan dikelola secara peribadi oleh Timothy Sykes, seorang pialang dan manager hedge fund asal Amerika Serikat. Dengan niche finance, blog Timothy Sykes terutama banyak mendapat hasil dari penjualan produk-produk affiliasi kewangan. Setiap bulannya, blog dengan tag line “Short Selling Penny Stocks” ini setidaknya memberikan pendapatan $80,000 (atau setara RM 245,700.245!).





 VentureBeat adalah blog berita teknologi dan starts up yang dikelola oleh Matt Marshall. Berdiri sejak tahun 2004, Venture Beat setiap bulannya menghasilkan income $62,000 (atau setara RM 190,125.731!) untuk Matt Marshall. Sumber pengdapatan utamanya berasal dari iklan PPC.




LifeHacker adalah blog yang mengupas tentang tips-tips praktis dalam kehidupan sehari-hari. Dikelola oleh Gina Trapani dan Nick Denton, blog dengan tag line “Tips and Downloads for Getting Things Done” ini menghasilkan $60,000 (atau setara RM 183,992.643!) terutamanya dari iklan banner.





 TutsPlus adalah blog unik yang berisi tentang berbagai tutorial dan video tips-tips praktis. Dibuat oleh Collis Taeed dan diawasi oleh sejumlah editor tetap untuk setiap segmen tutorial, TutsPlus yang menggunakan tag line “Mad Skills” ini menghasilkan $55,000 per bulannya (atau setara RM 168,659.923!). Sumber penghasilan utamanya adalah iklan banner.




Smashing Magazine adalah blog yang terutama ditujukan bagi para web designers dan web developers. Setiap bulannya, Smashing Magazine memberikan income $50,000 (atau setara RM 153,327.203!) terutama dari iklan banner. Dibuat oleh Vitaly Friedman, seorang web developer, pada tahun 2006, Smashing Magazine kini dijalankannya berdua bersama Sven Lennartz, seorang web designer asal Jerman.




Seperti namanya, StevePavlina.com dimiliki dan dikelola secara pribadi oleh Steve Pavlina, seorang guru pengembangan keperibadian asal Las Vegas, Amerika Serikat. Blog dengan tag line “Personal Development for Smart People” ini memiliki penghasilan $45,000 (atau setara RM 153,327.203!) setiap bulannya. Sumber penghasilan utamanya berasal dari iklan PPC dan JV (Joint Venture).










Share this post :

+ comments + 2 comments

December 4, 2012 at 8:55 PM

ok la tu..blog byk purpose kan..
tak semestinya dr ads je
kdg2 nk jual produk..
chill bro!

December 21, 2012 at 7:05 PM

it all depends on how one manages one's blog, n strategi apa yang dia pakai utk menarik trafik yg tggi dari pelbagai niche golongan manusia..dorang2 ni mmg otak bergeliga n rajin gila update blog dgn entry yg bnyk org boleh guna/manfaat ^^

Post a Comment
 
Support : 8Share lah! | ChurpChurp | Gush Ad lah!!
Copyright © 2014. Echo News Portal - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger