Headlines News :
Home » » kalau silap makan ne..boleh mampus

kalau silap makan ne..boleh mampus

Written By Zul Fikri on Saturday, March 13, 2010 | 12:45 AM

Mambawa maut atau beracun sekali pun, org ttap minat ngan makanan cmni..aku da puas bg nasihat jng mkan mende 2..dorg nk gak..x bleh kte pe la kan..lam kes ne..klau krunk clap ckit mse nk sediakan makanan mmang mampus la jwabnye..bek xpyah di jauhkan...j usha kit..pe makanan yg buat kte mampus 2...


“fugu” atau nama aslinye adalah ikan buntal..

Boleh dipercyai..durinye mmang bahaya dan brtoksik..2 org org jepun ske sgt mkan natang ne..nsib bek malaysia xdek..klau de mmamg aku balun je ikan ne..bkan mkan.tp bela..klau sesape x puas hti aku bg mkan ika ne..pas2 brbuih la mlut org 2 hnya bberapa saat....hahaha


“san Nak ji” atau sotong kurita...

Jngan anggap natang ne x bhaye, wlaupun lembut gemalai...klau silap buang bahagian yang brtoksik 2..abis mampus la org yg mkan 2..


Cassava..

Konpem korunk xtaw pe mende ne..lebih kurang cam ubi la gak..ne klau x bersih elok2..kalau mkan ne..x smpai 30 saat korunk da sdarkan diri..tup2..da kt..pham2 la ye...sbab pe taw..daun dan akrnye mengandungi toksik iaitu ‘cyanide’...


Giant bullfrog...spesis katak besa

Dikenali sbagai makanan yang sedap di Namibia...cmne la dorg leh ske mkan natang 2..plik aku..geli btul..sume bahagian dorg mkn kecuali organ je..sbab bahagian 2 pling bertoksik..2 pn mkn lg..isk2..katak bullfrog yg x mature lg x boleh mkan sbb mngandungi toksik yg akan kcau sistem buah pinggang..


Buah Ackee...

Buah ne cm buaqh pear, kaler merah ble da msak...buah ne msti di petik slepas ia ngan sendirinye terbuka dan mendedahkan biji benihnye...cam biji getah la gak..akan beracun klau x msak lg atau trlebih msak..rumit gak nk mkn buah ne..hanya bahagian isi di sekeliling je di mkan..bahagian len da tksik yg di panggil ‘hypoglycin’ yg boleh membunuh!!...bahaya ooOOO

Share this post :

+ comments + 27 comments

March 13, 2010 at 1:06 AM

sotong kuritah!!

makan wat sushi sedap tuXD

March 13, 2010 at 1:40 AM

mule2 bace aku igt buah acne..
hahaha
rupenyer buah ackee..

March 13, 2010 at 1:56 AM

yulks mnyelerekan ke?? haha

March 13, 2010 at 9:34 AM

belah sabah ke sarawak, aku pernah baca diorang suke giler makan ikan buntal. tapi kena pandai masak la, silap2 buleh mati. Kita nie, sah2 benda haram tu sbb beracun. Haisyh, agaknya mmg sedap kot tu yang berhantu sgt nak makan. ;p

March 13, 2010 at 10:28 AM

kesimpulannya, hati2 ketika mencekik..

March 13, 2010 at 10:56 AM

erk??

tak mo la....

March 13, 2010 at 11:33 AM

nape wa bernapsu nak makan smeua mende2 ni? hahahahha ~


katak itusungguh gebuzz!!
nyum nyum nyum ...

March 13, 2010 at 10:06 PM

aaaaa..geli katak...geli2..tpi yg psal ikan buntal tu taw r...huhu

March 13, 2010 at 11:05 PM

apsal la n3 ney aku baca time aku nak makan.. haisyh.. katak plak tuh.. bg la katak kale chantek sikit..

March 14, 2010 at 4:07 AM

aq mmg xkan makan smua diatas...

yuck!!

bek aq makan ape yg aq taw x berbhaya untuk kesihatan jasmani dan batin...

haha

March 14, 2010 at 11:43 AM

kemain banyak lagi racun da.. ikan buntal kita boleh ke makan? hahaha.. kurita tuh sedapppp :p panggang..

March 14, 2010 at 12:36 PM

ikan buntal tu comei dowh leh wat binatang peliharaan ni

muehehehhe

March 14, 2010 at 2:02 PM

uishh.. yg last tu nampak menarik.. nasib baik ko bg tau.. kalau tak mau nye aku makan kalo jumpe kat mane2..

March 14, 2010 at 6:14 PM

naseb bek ika x makan sume mende kat atas tu.. bahaya jek hehe

March 14, 2010 at 7:01 PM

food poisoning is dangerous.. =)

March 14, 2010 at 10:56 PM

ngee...
kalu yg len me xdela geli sgt
tp tang katak tu..
eeee...
geli geleman...
huhu....
seb bek me ni jenis memilih makanan..hehe

March 14, 2010 at 11:49 PM

menakutkan betull.. kalu silap mkn, mti katak la jwbnyer.. xde talian hayat dh..

^_^

March 15, 2010 at 7:34 AM

ngahahhahahhaa
ikan buntal tuh buat aku gelak guling2














muahaaahhahaah













p/s : aku baca satu info...jgn mkn sushi, blh bawak sakit kepala yg teruk...akan berulat sel2 dlm otak..

dunno...

March 15, 2010 at 10:39 PM

aiyooo la..
nk makan pk 18 ribu kali kot..
nk mencekik pun payah kene berhati²..
klo bleh nk makan ngap jer..!
klo nih salah² ngap, arwah jawabnyer..
hahah!

March 16, 2010 at 2:55 AM

YEKKK..Diorg neh boley lak makan bnda2 pelik camneh.tgkkk katak tuh,siap posing lagi..wekkk.

March 16, 2010 at 8:53 PM

mkan je natang laen >.<

March 16, 2010 at 11:11 PM

buat sotong kurita masak gulai lomak sedap nih..kompom ada meninggal sbb ada toksik..haha

March 16, 2010 at 11:24 PM

luz gua nak beli ikan buntal tu sekilo bleh....??

March 18, 2010 at 12:27 AM

nice info.. thanx!!

March 18, 2010 at 8:26 AM

eee pelik la....tgk ..ee geli pon ader....
huhuhu

April 12, 2010 at 1:16 AM

fugu mmg terbaek lahh!!

April 16, 2010 at 4:12 AM

terbaik didunia

Post a Comment
 
Support : 8Share lah! | ChurpChurp | Gush Ad lah!!
Copyright © 2014. Echo News Portal - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger