Headlines News :
Home » , , » Makhluk Yang Hidup Abadi, Ubur-ubur Karibia

Makhluk Yang Hidup Abadi, Ubur-ubur Karibia

Written By Unknown on Monday, March 18, 2013 | 11:16 AM


Ubur-ubur jenis ini boleh merubah selnya menjadi ke bentuk baru yang lebih muda, cara kerjanya mirip sama seperti salamander (sejenis cicak) yg boleh tumbuh kaki baru kalau misalnya terputus. Beberapa saintis baru-baru ini telah mendapati ada mikro-organisma laut yang disebut "Turritopsis nutricula", mungkin adalah satu-satunya makhluk yang hidup abadi di dunia. Para saintis mengatakan dia "Turritopsis nutricula" hanya 4-5 mm, organisma yang sangat kecil ini, malah mempunyai kemampuan "kembali awet muda".

Menurut saintis yang telah lama terlibat dalam penyelidikan sekitar 4.000 "Turritopsis nutricula", hasilnya menunjukkan bahawa ubur-ubur seperti ini boleh menjadi "kembali muda" lagi, tidak ada satu pun yang pernah mati kerana unsur mereka sendiri. Saintis menegaskan bahawa: "Turritopsis nutricula" adalah satu-satunya biologi yang ditemui yang boleh kembali dari tahap sexual dewasa ke tahap larva.

Dalam keadaan normal, ubur-ubur selepas selesai membiak akan mati, namun "Turritopsis nutricula" selepas mencapai kedewasaan sexual akan kembali ke tahap muda dan kembali memulakan suatu proses kehidupan yang lain, dari teori ini boleh dikatakan kitaran ini akan berulang terus.

"Turritopsis nutricula" termasuk Hydrozoa adalah seperti organisma pemangsa dengan mikro-organisma sebagai makanan utama, menggunaan kaedah perambatan vegetatif, dan banyak hidup di perairan tropika, juga boleh melekat pada kapal yang berlayar ke seluruh dunia, kerana jumlahnya yang sangat kecil, sehingga tidak boleh dilihat apakah kesan pada ekosistem. Adapun bagaimana proses ajaib "Turritopsis nutricula" menyelesaikan "kembali ke muda", misteri di dalamnya masih harus menunggu para ahli biologi laut dan genetik untuk menjawabnya.
Share this post :
 
Support : 8Share lah! | ChurpChurp | Gush Ad lah!!
Copyright © 2014. Echo News Portal - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger