Headlines News :
Home » , , » Rekod Baru: 349 askar AS bunuh diri

Rekod Baru: 349 askar AS bunuh diri

Written By Unknown on Wednesday, January 16, 2013 | 10:35 AM




Washington: Jumlah kematian akibat bunuh diri di kalangan tentera Amerika Syarikat (AS) mencatat rekod baru tahun lalu dengan 349 anggota bertindak demikian.
Jumlah itu adalah lebih tinggi daripada angka kematian akibat pertempuran di Afghanistan pada 2012 yang menyaksikan 310 askar AS maut, menurut kiraan oleh badan bebas, icasualties.org.
Bilangan kes bunuh diri di kalangan anggota tentera itu meningkat berbanding 301 orang yang dicatatkan tahun sebelumnya.
Pemimpin tentera dan pegawai awam berusaha untuk mengekang masalah berkenaan, termasuk melancarkan pelbagai program bagi menangani perbuatan itu.
Bagaimanapun, setakat ini tidak jelas mengapa kadar bunuh diri meningkat walaupun sebahagian mereka yang bertindak demikian tidak pernah berdepan dengan pertempuran.
Bagaimanapun, pegawai berkata, kadar bunuh diri di kalangan tentera itu adalah rendah berbanding orang awam.
Kadar bunuh diri orang awam bagi lelaki berusia 17 hingga 60 tahun ialah 25 bagi setiap 100,000 orang pada 2010 sementara kadar di kalangan anggota tentera ialah 17.5 bagi setiap 100,000.
Pegawai dan ahli politik menyifatkannya perbuatan bunuh diri sebagai epidemik dan mendakwa ia berpunca daripada tekanan akibat peperangan lebih daripada satu dekad hingga mencetuskan masalah kesihatan mental serta meningkatkan penyalahgunaan arak dan dadah di samping melonjakkan kadar perceraian, Tentera Darat mencatatkan jumlah tertinggi perbuatan bunuh diri dengan 182 orang. Pasukan Marin menyaksikan penambahan 50 peratus dengan 48 anggotanya bertindak demikian sementara Tentera Udara, 59, peningkatan sebanyak 16 peratus dan Tentera Laut, 60, naik 15 peratus. - AFP
Share this post :

+ comments + 1 comments

January 16, 2013 at 12:28 PM

thanks atas infonya kunjungan baliknya bro www.naufalthedarkness.blogspot.com

Post a Comment
 
Support : 8Share lah! | ChurpChurp | Gush Ad lah!!
Copyright © 2014. Echo News Portal - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger