Headlines News :
Home » , , » Hero Budak Api Di Fiji

Hero Budak Api Di Fiji

Written By Unknown on Tuesday, January 1, 2013 | 1:23 PM




Semi berusia 12 tahun Leweniqila adalah wira sejati.

Dia telah menyelamatkan 17 orang dari kebakaran yang memusnahkan sebuah rumah tiga bilik di Tuatua luar Bandar Labasa Jumaat lepas.

Kelas Enam pelajar Sekolah Rendah Labasa Sangam berkata pelajaran keselamatan kebakaran yang diajar di sekolah oleh pegawai kebakaran menjengah seluruh fikirannya, lantas dia bangun di atas katil dan melihat adik-adiknya berbaring di atas lantai.

"Salah satu pelajaran yang saya belajar adalah untuk mendapatkan semua orang keluar rumah, jadi saya bangunkan semua ketiga saudara saya dan memberitahu mereka untuk keluar," berkata Semi.

"Seorang sepupu saya mempunyai masalah kaki dan dia bergelut untuk bangun, jadi saya mengheret luar beliau sambil tunduk serendah mungkin untuk memudahkan cara saya ke pintu. Saya berlari kembali ke dalam dan bangun orang dewasa dan kita semua berlari di luar. Saya juga mencapai beg pakaian penuh dengan pakaian dan melemparkan beg itu keluar dari dalam rumah. "

Mengimbas kembali pada pagi hari yang dahsyat, Pulau Kia pemuda dari Macuata berkata dia sedang tidur dengan adik-adiknya apabila beliau pada mulanya merasakan haba sebelah katil beliau.

Beliau berada di atas katil pada 4:45 dan hanya sesuatu yang sedar adalah apabila beliau cuba untuk menyelimut dirinya dengan selimut. Saat itu dia merasakan haba.

Saudara mara beliau baru sahaja pulang dari satu majlis di Point Udu.

"Walaupun kita gagal untuk pulih kebanyakan barangan, saya gembira saya selamatkan keluarga saya," katanya.

"Saya bersyukur bahawa tip keselamatan kebakaran saya belajar dari sekolah melalui Lembaga Kebakaran Kebangsaan mampu untuk menyelamatkan keluarga saya."

Dua pegawai kebakaran bangga - Chand Krishnil dan Joeli Vakatulala - yang melawat sekolah Semi untuk mengadakan program kesedaran tahun lepas dengan wira muda semalam.

"Saya masih ingat melihat mukanya di sekolah apabila kita pergi ke sana untuk program kesedaran," kata Encik Chand kerana dia dengan bangga menepuk Semi di belakang.

Sebagai sebahagian daripada program kemasyarakatan mereka, pegawai kebakaran melawat sekolah di Labasa.

Bangga ayah Savenaca Mara berkata Semi sememangnya seorang wira.

"Jika ia bukan untuk bertindak berani beliau, beberapa saudara kita tidak akan hidup hari ini," kata Encik Mara.

"Kami berbangga dengan beliau kerana beliau adalah tenang dan berani walaupun dia masih kanak-kanak.

"Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada NFA untuk program kesedaran mereka sebagai anak saya mampu untuk melaksanakan apa yang dia belajar untuk menyelamatkan saudaranya."
Share this post :
 
Support : 8Share lah! | ChurpChurp | Gush Ad lah!!
Copyright © 2014. Echo News Portal - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger