Headlines News :
Home » » kalau tak buat ne...kte akan susah kelak...

kalau tak buat ne...kte akan susah kelak...

Written By Zul Fikri on Tuesday, March 2, 2010 | 11:58 PM

Assalamualaikum para blogger...di entri kli ne aku nk kongsi kit...about perkara yg jng sesekali trlpas drpada melakukannya...perkara2 ne krunk dengn sengaja atau x..lpe ke hape 2 aku xtaw la..Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaanyang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa'yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.

1. tidak sembahyang atau solat.
2. tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. makan atas pinggan yang terbalik.
4. memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.
5. menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6. berwuduk' di tempat buang air besar atau air kecil.
7. suka bersandar pada pintu rumah.
8. suka duduk di atas tangga.
9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. tidak membersihkan rumah.
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14. suka tidur di atas muka.
15. membakar kulit bawang.
16. menjahit baju yang sedang dipakai.
17. mengelap muka dengan baju.
18. berdiri sambil bercekak pinggang.
19. tidur tidak memakai baju.
20. makan sebelum mandi hadas.
21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. lambat pulang dari masjid.
24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.
26. suka memadam pelita dengan nafas.
27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28. membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. membuang air kecil pada air yang mengalir.
30. memakai seluar sambil berdiri.
31. memakai serban sambil duduk.
32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. makan dengan menggunakan dua jari.
34. berjalan di antara kambing.
35. berjalan di antara dua perempuan.
36. suka mempermainkan janggut.
37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38. meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. suka menggigit kuku dengan mulut.
40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. menguap ketika solat.
43. meludah di tempat buang air besar atau air kecil
Share this post :

+ comments + 4 comments

March 3, 2010 at 7:40 AM

info b'gune... thanx....=)

March 3, 2010 at 11:42 AM

Satu entri yg bagus dan menarik..
inilah silap kita..
kadang2 benda yg remeh-temeh macam ni lah yg kita tak amalkan....
kita hanya takrifkan yg bahawa cukup sekadar sembahyang 5 waktu, puasa..
tetapi yg kecil2 mcm ni tak diamalkan..

so skrg yg dah baca tu....insyaallah
marilah kita amalkan....

March 3, 2010 at 9:57 PM

owh, mcm2 gak aku xtau..
mcm xley hembus pelita pakai nafas,
basuh kaki pakai tgn kanan.

March 3, 2010 at 10:08 PM

2 la..kte sume msti terlpas ataw mmg xtaw..
Adam Idris: kn tngan kanan kte wat tuk mkan...s..x ssuai la kn2...

Post a Comment
 
Support : 8Share lah! | ChurpChurp | Gush Ad lah!!
Copyright © 2014. Echo News Portal - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger