Headlines News :
Home » » aL-KisAH TATTOO

aL-KisAH TATTOO

Written By Zul Fikri on Sunday, February 21, 2010 | 3:43 AM



Assalamualaiku n salam sejahtera wat pembaca yg ku hormati..amende la tatto ne..aku saje jer tlis sal tattoo ne...entah dari mne aku ciplak pown xtaw..huhu.sbnarnye aku xdak idea nk tlis pape kt blog ne..biase la newbie la ktakan..aku write pn sje nk bg korunk bce sal bnde ne n nk bg informasi kit sal tattoo ne yg korunk mmg xtaw pn yg xpenah amk taw pn.hehe...hope korunk bleh enjoy la ngn ape yg aku nk smpaikn neh....jom layan..zarsZZ!!!

Tatoo yang bahasa aslinya(kire bhasa asal la 2..xde kne-mngena ngn org asli pown) adalah Tahiti ”tatu” yang mempunyai maksud “tanda”. Menurut para ahli sejarah(geng cekang sejarah la ne), seni tatto ne telah muncul sejak 12,000 taun masihi(lme 2..aku bajet mse 2 ak pown x lhir lg). Pada zaman dulu tatto dilambangkan sebagai ritual bagi suku-suku kuno seperti Maori, Inca, Ainu, polynesians(ne antara geng puak kuno yg fesmes gak la) dan lain-lain. Di Mesir, terdapat bukti sejarah seni tatto pada piramid, berupa seni tatto tertua. Menurut sejarah, bangsa mesir lah yang menjadi pelopor tumbuh suburnya tatto di dunia(kre dorg lg expert la).


Apa alasan bagi suku-suku kuno di dunia membuat tatto?? Bangsa Yunani kuno(bangsa cerdik pandai..yg aku taw la) memakai tatto sebagai tanda pengenal para anggota dari banda pengintip perang mereka pada saat itu(mmg cerdik pown). Di sini tatto menunjukkan pangkat pengintip tersebut. Berbeza dengan bangsa Romawi(geng Rom la 2), mereka memakai tatto sebagai tanda bahawa seseorang tu berasal dari golongan budak(kre bawahan la 2..), dan tatto juga dirajahi ke setiap tubuh para tahanannya.

Suku Maori di New Zealand membuat tatoo di TATTOOS PLACE(ne ak xtaw amende..) berbentuk ukiran-ukiran spiral pada wajah dan punggung(?????). Menurut mereka, ini adalah tanda bagi keturunan yang baik(owh..). Di kepulauan Solomon, tatto ditorehkan di wajah perempuan sebagai ritual untuk menandai tahapan baru dalam kehidupan mereka(da ckup umo la 2..). Hampir sama seperti di atas, orang-orang suku Nuer di Sudan memakai tatto dari tatto untuk menandai pada anak laki-laki. Orang-orang Indians melukis tubuh dan mengukir kulit mereka untuk menambah kecantikan atau menunjukkan status sosial tertentu(cntik la sgt..). Awalnya, bahan untuk membuat tatto berasal dari arang tempurung yang di campukan dengan air tebu. Alat-alat tatto yang digunakan masih tradisional(2 dlu..sekunk neh???). Seperti tangkai kayu, jarum dan pemukul dari batang. Orang-orang dari pedalaman masih menggunakan teknik manual dan dari bahan-bahan tradisional.Orang-orang Eskimo misalnya, memakai jarum yang diperbuat dari tulang binatang.

Di kuil-kuil Shaolin menggunakan gentong tembaga yang dipanaskan untuk mencetak gambar naga pada kulit tubuh(fuyoo...style gak la). Murid-murid Shaolin yang dianggap memenuhi syarat untuk mendapatkan simbol itu, dengan menempelkan kedua lengan mereka pada sisi gentong tembaga yang mempunyai gambar naga(skit kowt..nk taw tnye dorg). Jauh berbeza dengan sekarang. Saat ni, terutamanya masyarakat bandar(kt town la 2), pembuatan tattoo dailakukan dengan mesin eletrik, mesin tattoo ni ditemui pada taun 1891 di Britain.

Ni pesan aku kt korunk yg beragama ISLAM, jng la ataw ske2 nk bertatu ni..sbb dy slah di sisi islam..Aku rse korunk pown da taw kan...jdkan artikel au ne sebgai pengetahuan am, jng lak dijadkan amalan..slah tu..nnti x psal2 x leh amik wduk..dosa pown dpat..pape pown aku ucak makasih sbb sudi singgah n bce artikel...

Share this post :
 
Support : 8Share lah! | ChurpChurp | Gush Ad lah!!
Copyright © 2014. Echo News Portal - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger